Davis-Monthan AFB en Pima Air & Space Museum - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Excellentwestusa - WaarBenJij.nu Davis-Monthan AFB en Pima Air & Space Museum - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Excellentwestusa - WaarBenJij.nu

Davis-Monthan AFB en Pima Air & Space Museum

Door: Yvonne en Rob

01 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Tucson

Vandaag trekt Rob zijn nieuwe sandalen aan en trekt hij de lus waar de veter doorheen gaat kapot, of zat al los. We gaan dus eerst even langs de Walmart om die schoenen te ruilen. Gelukkig zit deze vlakbij en is het zo geregeld.

Dan gaan we op weg naar het vliegtuigkerkhof en museum, die net buiten Tucson liggen. Bij het Pima Air & Space Museum koop je tevens tickets voor de rondleiding over het kerkhof.  Die laatste ligt op Davis-Monthan Air Force Base en die is zwaar beveiligd.  We moeten ons registreren op vertoon van ons paspoort. Er mogen geen grote tassen of rugzakken mee, wel een kleine handtas en fototoestel.
Bij de ingang van de basis moet de bus, waar we inzitten, naar een apart gedeelte. Wij moeten allemaal uitstappen met alleen ons paspoort in de hand en plaats nemen in een soort grote garage zonder ramen. Daarna controleren de militairen de bus. Dan moeten we weer instappen en rijdt de bus door de garage (achterwand is een roldeur die opengaat) het terrein op. De basis is een dorp op zich,  met een eigen bankkantoor,  postkantoor en Burger King. Helemaal achter op het terrein is het vliegtuigenkerkhof.

Onze gids is Christina Bentley,  die zelf een gepensioneerde piloot is uit de burgerluchtvaart. Ze weet enorm veel van al die vliegtuigen waar we langs rijden, welk type het is hoelang en waar het gevlogen heeft. Ze bleef het maar opdreunen.
Er staan hier duizenden vliegtuigen, van gevechtsvliegtuigen tot Boeings.  Sommigen te koop als occasion (John Travolta schijnt dit gedaan te hebben: aankoop $ 1 miljoen, opknappen / reviseren $ 2 miljoen, een koopje!), sommigen gestald tot hergebruik en anderen worden gesloopt na hergebruik van de onderdelen.  Vooral de motoren zijn gewilde items en die motoren en andere onderdelen liggen op een ander gedeelte van het terrein te wachten op een nieuwe eigenaar.

Na anderhalf uur gaan we weer terug naar het museum, waar we eerst gaan lunchen in het museumrestaurant.  Daarna gaan we al die vliegtuigen en helikopters e.d. bekijken. Er zijn 5 hallen en een buitenterrein met allerlei  vliegtuigen. Wij kiezen ervoor om het buitenterrein met een gids in een soort treintje te doen. Die gidsen hier in Amerika zijn allemaal vrijwilligers en in dit geval gepensioneerde air force piloten. Hij vertelt van alles over die vliegtuigen, zo komen we ook langs  een oude Air Force 1, oftewel het presidentieel vliegtuig van wijlen Kennedy. To h wel leuk. Maar ook langs het grootste vrachtvliegtuig ter wereld en enkele gevechtsvliegtuigen uit WO II. Heel bijzonder en interessant allemaal.

Daarna stappen we in de auto rijden in 2 uurtjes naar Tombstone,  waar we een leuk oud huisje met patio en achtertuin uit 1902 hebben gehuurd via Airbnb voor 2 nachten. Gelukkig is het wel voorzien van alle gemakken van deze tijd zoals airconditioning,  wasmachine en droger en tv.
Nadat we alle spullen uitgeladen hebben, gaan we met ons drankje in de schommelstoelen op de  patio zitten. Het huisje is vrijstaand en ligt in de hoofdstraat van Tombstone, dus op loopafstand.

Er ligt een soort informatie map op tafel met wat tips en ook voor restaurants.  We kiezen voor hun favoriete Steakhouse,  al moeten we daarvoor met de auto naar de andere kant van het dorp. Daar aangekomen is de parkeerplaats leeg en ja hoor het restaurant ook. Er komt ook niemand om ons te verwelkomen dus we besluiten om maar iets anders op te zoeken. We rijden terug naar Allen street, parkeren in een zijstraat.  Inmiddels is het al donker en een uur of 7. De straat ligt er donker en verlaten bij. Alleen bij de saloon aan de overkant brandt licht en staat iemand buiten, dus vragen we aan haar waar we kunnen eten. Er zijn nog 2 restaurants waar we terecht kunnen, van de een sluit de keuken om 8 uur, van de ander om 9 uur. We kiezen dus voor de laatste, The Longhorn restaurant. Het is ook echt zo'n oud etablissement en eten daar een heerlijke ribeye en T-bone.

Trug in ons huisje zien We de dvd van de film Tombstone staan en gaan die kijken. Toepasselijk en gelijk het verhaal van de O.K. Corral opgefrist.  Daarna nog een beetje tv kijken en een reisverslag schrijven.